Best practice indenfor Facebook annoncering

Er du træt af at din Facebook annoncering ikke rigtigt bærer frugt, eller er du måske ikke kommet i gang med annonceringen på Facebook endnu. I så fald er det med at komme i gang. Hertil er der nemlig rigtig mange fordele. Derfor bliver der i det følgende uddybet, hvad du skal gøre for at få succes med din annoncering.

Konkretisering af strategi

Mange har det bare med at kaste sig ud i annonceringen uden at gøre sig dybere tanker om strategi. Det er en helt forkert fremgangsmåde. For at få succes skal du nemlig være helt klar på det punkt.

Man kan nemlig ikke bare benytte sig af en generisk strategi og gøre det til sin egen. Det er meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed og branche til branche, hvilken strategi du skal gøre brug af. Kort sagt er det utrolig kontekstuelt.

Der er stor forskel på strategien, hvis du er en virksomhed, der underviser i content marketing kontra en virksomhed, der agerer som en Business Angel for mindre opstartsvirksomheder.

Din måde at annoncere på skal hertil være helt forskellig og din målgruppe ligeledes. Derfor er det vigtigt, at du stiller dig selv nogle spørgsmål.

Det kan være spørgsmål som: hvad er din målsætning med annonceringen? Er det at skaffe leads eller konverteringer? Er det begge ting? Hvad er dine USP’er? Er de gode nok til at udpensle i annonceringen? Hvem er dine nærmeste konkurrenter? Hvad er dine svagheder.

Når du har svaret på disse eller lignende spørgsmål, er du kommet meget tættere på din endelige strategi.

Specificering af målgruppe

På samme måde som du udarbejder en strategi, inden du går i gang med din annoncering, skal du segmentere en meget præcis målgruppe.

De fleste virksomheder har en meget god forståelse for deres målgruppe, men derfor er det stadig en god ide at undersøge den nærmere.

Det kan du gøre på flere måder. Først og fremmest er det en god ide at lave en lille konkurrentanalyse. Hertil bør du simpelthen tjekke dine nærmeste konkurrenters Facebook for at danne sig et billede af deres kunder. Disse vil sandsynligvis også være dine.

Du kan også benytte dig af en Facebook rigtig gode værktøjer i form af lookalike-målgrupper. Her fodrer du en algoritme med dine eksisterende kunder, hvorefter Facebook selv regner ud, hvilke personer på Facebook, der minder mest om disse personer.

Benyt de mange muligheder for retargeting

Noget som de fleste kender, men som de færreste gør ordentlig brug af, er retargeting. Der er mange former for retargeting.

Til dem der ikke kender det, går retargeting ud på, at man annoncerer mod de personer, der tidligere har vist interesse i dine produkter. Det er en rigtig god måde at skaffe billige konverteringer på.

Grunden til at retargeting er så effektivt er fordi, at over 98 procent der besøger en webshop undlader at købe noget. Hvis man ikke benytter af retargeting slipper disse personer simpelthen bare væk.

Med retargeting har du mulighed for fortsat at skyde annoncering mod dem, indtil de er så modnet, at de køber noget fra dig.

Konverteringssporing

Når du annoncerer på Facebook, er det simpelthen alfa omega, at du opsætter konverteringssporing. Med konverteringssporing kan du aflæse præstationerne af din annoncering og på den baggrund simpelthen allokere ressourcer til de kampagner, der klarer sig bedst.